-
Środowisko musi zapewniać bodźce, które przekształcają zainteresowanie w aktywność oraz zapraszają dziecko do tworzenia własnych doznań.
-
Maria Montessori, włoska lekarka, pedagog, uznawana jest za prekursorkę pedagogiki „przenikniętej duchem miłości, humanitaryzmu i tolerancji”, w której centrum znajduje się dziecko. Istota pedagogiki Marii Montessori polega na przeświadczeniu, że każde dziecko jest inne i rozwija się według własnego wewnętrznego planu rozwoju. W planie tym zapisane są jego możliwości, kompetencje i umiejętności.
Maria Montessori stworzyła metodę wychowania opartą na szacunku, akceptacji i wolności. Wierzyła, że każde dziecko posiada ogromne możliwości rozwojowe, aby je uzewnętrznić potrzebuje czasu oraz odpowiednio przygotowanego otoczenia.
-
W okresach wrażliwości dziecko nabywa określone umiejętności. Okresy te można porównać z latarnią oświetlającą wnętrze, ze stanem zasilania, prowadzącym do wzrostu aktywności. Ta wrażliwość właśnie pozwala dziecku na nawiązanie w wyjątkowo intensywny sposób relacji ze światem zewnętrznym. Wtedy wszystko staje się łatwe, wszystko jest entuzjazmem i życiem.
-
Główne zasady pedagogiki Marii Montessori
-
Istotnym elementem pedagogiki Marii Montessori jest zestaw materiałów edukacyjnych